نحوه پاک کردن لکه‌ از روی سنگ (روش خانگی و ساده)

این سناریو برای تمیزترین افرادی که می‌شناسیم نیز تجربه‌ای کاملاً تکراری محسوب می‌شود: بعد از خوردن شام و تمیز کاری‌های بعد از آن با یک لکه روی سنگ آشپزخانه مواجه می‌شویم، در اولین فرصت پاکش می‌کنیم و خوشحال از اینکه این معضل حل شده شب را تمام می‌کنیم ولی فردای آن روز می‌فهمیم که یک لکه دیگر در آشپزخانه به شما زل زده است.

استفاده از سنگ‌های طبیعی در کف آشپزخانه علاوه بر هزینه‌ای که دارد نیاز به مراقبت زیادی هم دارد. متاسفانه برخی مواد خاص وجود دارند که می‌توانند در کف آشپزخانه تمیز و درخشان شما آسیب‌ها و آثاری به صورت لکه ایجاد کنند.

خلاص شدن از شر لکه‌های کف آشپزخانه و مراقبت از آن نیاز به چند ماده پاک کننده ساده و البته دانستن ترفندهای مخصوص دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لکه‌های غذایی

تصویری از پاک کردن لکه آب میوه از روی سنگ

 

سنگ‌های طبیعی دارای تخلخل‌ و آرایش شیمیایی ویژه‌ای هستند که اغلب آن‌ها را در برابر لکه‌های مواد غذایی آسیب پذیر می‌کند. این قضیه مخصوصاً برای بعضی مواد غذایی قوی که می‌توانند باعث واکنش‌های شیمیایی در سطح سنگ شوند بیشتر صدق می‌کند.

برای مثال چایی حاوی ماده‌ای به اسم تاننه که یک ترکیب آلی فعال و خورنده محسوب می‌شود و احتمالاً تاثیرش بیشتر از فقط لکه دار کردن سطح مورد نظر خواهد بود.

قهوه نیز دارای ترکیبات تانن است و هرچقدر لکه قهوه کهنه‌تر شود برای لکه دار کردن مستعدتر می‌شود.

بعضی میوه‌ها مثل انواع مرکبات، گوجه فرنگی و انبه هم خاصیت اسیدی دارند و می‌توانند کف آشپزخانه یا سنگ آشپزخانه را لکه دار کنند و یا به آن آسیب وارد کنند. بعضی از‌ سس‌های غلیظ و تیره مثل سس سویا هم می‌تواند آثار تیرگی بر روی کف آشپزخانه ایجاد کند.

ولی در نهایت نحوه پاک کردن لکه از روی سنگ چیست؟

اولین نکته قبل از هرچیز تمیز کردن مرتب و جلوگیری از ماندن و کهنه شدن لکه است، چرا که بیشتر لکه‌ها بلافاصله بعد از وقوع به راحتی پاک می‌شوند.

قدم اول در پاک کردن لکه‌های روغن از سنگ

تصویری از تمیز کردن لکه‌های روغن روی کانتر آشپزخانه

پاشیدن روغن و چربی و یا ریختن آن‌ها هنگام پخت و پز برای افرادی که آشپزی می‌کنند یک صحنه‌ بسیار آشناست. این قضیه آنقدر شایع است که گاهی اوقات اصلاً متوجه نمی‌شویم و فقط بعدها به صورت لکه‌های روغن آثارش را می‌بینیم.

اولین اقدام همیشه جذب باقی مانده روغنی است که هنوز جذب سنگ کف نشده است. باید قبل از ادامه هر نوع روغن و چربی باقی مانده را بگیرید.

نحوه پاک کردن لکه‌های کهنه از روی سنگ

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌های کهنه از روی سنگ استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌های کهنه از روی سنگ
استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌های کهنه از روی سنگ استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌های کهنه از روی سنگ

استون و جوش شیرین را باهم ترکیب کنید به گونه‌ای که از نظر سفتی مانند خمیر پنکیک شود. ترکیب به دست آمده را روی لکه بذارید و ۲۴ ساعت صبر کنید و سپس با آب بشويید.

درصورتی که دیدید لکه هنوز باقی مانده، این فرآیند را مجدداً تکرار کنید تا لکه به صورت کامل پاک شود.

اگر پس از چندین بار تلاش برای از بین بردن لکه متوجه تغییری نشدید، احتمالاً لکه بیش از حد عمیق شده و پاک کردنش را باید به متخصصین حرفه‌ای و آموزش دیده مجهز به ابزار مناسب بسپارید.

بیشتر بخوانید:‌ تمیز و براق کردن سنگ مرمریت

تصویری از تمیز و براق کردن سنگ

چگونه لکه‌های رنگی روی سنگ را تمیز کنیم؟

سنگ‌های طبیعی ممکن است رسوبات آهن داشته باشند و رسوبات آهن به ویژه در مناطقی از خانه که بیشتر در معرض رطوبت هستند، به شدت مستعد اکسید شدن و ایجاد لکه‌ها و رگه‌های قرمز رنگ هستند.

در این شرایط باید از یک تمیز کننده کف آشپزخانه مؤثر و ملایم استفاده کنید.

ابتدا سعی کنید با روش‌های مختلف و محافظ‌های مخصوص تا می‌توانید سطح آشپزخانه خود را از لکه‌ها دور کنید و پاک کردن آن را آسان کنید تا نگهداری‌ مداوم آن برایتان سهل و ممکن شود.

برای تمیزکاری‌های منظم از یک پاک کننده سطوح ملایم و متعادل با PH مناسب استفاده کنید که مخصوص سنگ‌های طبیعی ساخته شده است.

قبل مصرف انواع مواد شوینده حتماً اطلاعات آن را مطالعه کنید. بعضی از مواد خاصیت خورندگی دارند و می‌توانند به سطح سنگ آسیب برسانند.

استفاده از شوینده برای پاک کردن لکه‌های روی سنگ

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *