تصویر فردی در حال نصب سنگ تراورتن در نمای ساختمان

سنگ‌های تراورتن روی هر سطحی به راحتی نصب می­شوند و زیرسازی و آماده کردن محیط برای نصب تایل‌های تراورتن بر روی سطح بتنی و یا خاک نیز کار تقریبا ساده‌ای است.

برای آماده‌سازی محیط ابتدا لازم است که بستری از جنس سنگ تهیه کنید و بر روی آن شن بریزید. این کار زیرسازی مستحکمی ایجاد می‌کند و باعث چینش یکنواخت سنگ‌ها می‌شود. این کار همچنین باعث می‌شود که تایل‌ها تحت تاثیر وزن و باران، جابجا نشوند.

پس از زیرسازی مناسب و قوی می‌توانید تایل‌ها را بچینید و اگر مایل باشید فضای بین تایل‌ها را با شن باقیمانده بپوشانید. زمانی که سطح زیرین از جنس بتن باشد، نصب تراورتن حتی ساده‌تر هم می‌شود.

افزودن پوشش تراورتن به مسیرهای اختصاصی، پیاده رو و یا پاسیو، علاوه بر بهبود ظاهری خانه، ارزش ملک را نیز افزایش می‌دهد.

همین حالا از انواع سنگ تراورتن در وبسایت ابرسنگ بازدید کنید و با قیمتی استثنایی این سنگ با کیفیت را سفارش دهید.

نحوه اجرای سنگ تراورتن

نصب تایل‍های تراورتن بر روی سطوح بتنی، بسیار ساده است و نیاز به مصالح زیادی ندارد. این کار به قدری ساده است که می­تواند به عنوان پروژه آخر هفته خانوادگی تلقی شود.

نخستین گام در آماده سازی سطح بتنی برای نصب تراورتن، تمیز کردن آن است. اینکار مانع از باقی ماندن خاک و خرده سنگ در زیر تایل‌ها می‌شود و علاوه بر کمک به نصبی تراز، از ترک خوردن تایل‌ها نیز جلوگیری می­کند.

برای نصب سنگ‌های تراورتن، به طور ایده آل ابتدا باید سطح جارو شده و سپس با فشار آب شسته شود. استفاده از مخلوط آب و صابون نیز در این مرحله توصیه می­شود.

پس از تمیز کردن سطح بتنی، گام بعدی ریختن یک لایه ملات است. ملات، تایل‍ها را سر جای خود ثابت نگه‌می­دارد و باید تمامی پستی و بلندی‌ها و فاصله‌ها به‌خوبی با آن پر‌شوند. تایل‌ها‌ نیز باید دم دست و آماده باشند تا بتوان قبل از سفت شدن ملات، آن‌ها را نصب کرد.

پس از پوشانده شدن سطح با یک لایه یکنواخت از ملات، نوبت به مرحله چیدن تایل‌ها می­رسد. این کار باید از گوشه‌ شروع شود.

برای چیدن مرتب تایل‌ها و موجی نشدن سطح نیز، می توان از یک ریسمان استفاده کرد. هنگام قرار دادن تایل نیز سعی کنید همزمان با فشار دادن، آن را کمی به چپ و راست بچرخانید تا بخوبی در ملات قرار بگیرد. برای پر کردن فاصله بین تایل‌ها نیز، از یک مخلوط ملات دیگر استفاده کنید.

تصویر اسکوپ کردن سنگ نما که برای تراورتن نیازی نیست

نصب تراورتن روی سطوح بتنی، از سطوح شنی و ماسه‌ای ساده‌تر است. برای نصب سنگفرش‌ها و تایل‌های تراورتن، مصالح مختلفی وجود دارند. سنگ‌فرش‌ها را می‌توان بر روی سطح بتنی و یا شنی نصب کرد. ولی تایل‌ها تنها بر روی سطوح بتنی قابل نصب هستند.

طریقه نصب سنگ تراورتن روی سطوح بتنی به طور خلاصه

تصویر کف بتنی قبل از نصب تراورتن

آماده کردن سطح بتنی: ابتدا از تمیز بودن و ترک نداشتن سطح، اطمینان حاصل کنید. سپس در صورتی که این کار را در فضای باز انجام می­دهید، توصیه می­شود که با یک مایع پاک کننده (بلیچ) هرگونه کپک را از بین ببرید.

تصویر فردی در حال نصب سنگ در نمای ساختمان

  1. آماده کردن سنگ‌فرش‌ها: پیش از گام سوم، پیشنهاد می‌کنیم که الگوی طرح خود را آماده کنید تا بعد از ملات ریزی فورا به اجرای آن بپردازید.
  2. 3. ملات ریزی: پس از آماده سازی سطح بتنی، آن را تمیز کرده، بشویید و خشک کنید و بعد ملات ریزی کنید. از آنجایی که ملات ماده نگهدارنده تایل‌ها و پر‌کننده فاصله‌های بین آن است، حتما از آن به مقدار کافی استفاده کنید. برای پخش ملات می‌توانید از ماله استفاده کنید و برای آماده کردن یک بستر هموار، ملات را تراز کنید.

تصویر فردی در حال چیدن سنگ فرش

  1. نصب سنگ: چیدن سنگ‌فرش‌های تراورتن را از گوشه‌ها شروع کنید. برای اطمینان از محکم قرار گرفتن سنگ فرش‌ها آن‌ها را با نیروی زیاد، بر روی ملات فشار دهید. در صورت لزوم می­توانید پیش از نصب، سنگ‌فرش‌ها را برش بزنید.

تصویر نمای داخلی ساختمان در حین اجرای سنگ تراورتن

  1. خشک شدن ملات:‌ به ملات فرصت بدهید تا خشک شود. پس از نصب تایل‌ها، سطح را تمیز کرده و 24 تا 36 ساعت برای خشک شدن و گرفتن ملات صبر کنید.

تصویر فردی در حال برش سنگ تراورتن در نمای ساختمان

  1. آب بندی: پس از تمیز کردن سطح، تایل‌ها یا سنگ‌فرش‌ها را با مواد مخصوص آب بندی کنید.
  2. جلا دهنده: اگر می‌خواهید تایل‌ها یا سنگ‌فرش‌های شما همیشه براق به‌نظر برسند، می‌توانید به همراه ماده سیلر، از جلا دهنده هم استفاده کنید.

تصویر نهایی دیوارهای پارکینگ پس از نصب سنگ تراورتن

تبریک! پروژه نصب تراورتن شما تمام شد! البته بهتر است پیش از راه رفتن یا رانندگی روی آن، یک تا دو روز دیگر نیز صبر کنید تا از خشک شدن ملات اطمینان حاصل کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد نحوه نصب سنگ تراورتن روی سطوح بتنی صحبت کردیم. اگر هنوز تصمیم به خرید سنگ تراورتن نگرفته اید درباره کاربردها و مزایای سنگ تراورتن بیشتر بخوانید.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *